"Планети Татуїн" (Tatooine planets) - так назвав новий тип "земель" їх першовідкривач - через подібності виду їх небосхилу того, що спостерігав Люк Скайвокер на рідній планеті. Тільки дійсність виявилася багатшою: відкрита планета купається в світі не двох, але відразу трьох своїх сонць.

Це - перша екстрасонячних планети, знайдена в системі з трьома зірками. Те, що ця планета була народжена, серед "конкуруючих" один з одним гравітаційних сил - виклик існуючим теоріям формування планет.

"Навколишнє середовище, в якому ця планета існує, є вельми захоплюючої, - розповів Мачей Конаков (Maciej Konacki) з Каліфорнійського технологічного інституту (California Institute of Technology) - первоткриватель незвичайної планети. - З трьома сонцями вид на її небі повинен бути поза цим світом - буквально і фігурально ".

Щоправда, чомусь художник, який намалював образ знову відкритої системи, обрав "точку зору" з гіпотетичною місяця знову відкритої планети. Неважливо.

Система потрійний зірки HD 188753 розташована всього лише в 149 світлових роках від нас у сузір'ї Лебедя. За мірками світу "Зоряних воєн" Лукаса - рукою подати. Не те, що Татуїн, який був "задвірками" населеної частини Галактики.

Головна зірка в цій системі досить схожа на Сонце, так як важить 1,06 сонячних мас. Дві інші зірки формують так звану сильно пов'язану пару, яка відокремлена від головної зірки відстанню, як Сатурн від нашого Сонця.

"Ця пара працює, більш-менш, як одна зірка", - пояснив Конаков в інтерв'ю Space. com. Сумарна маса цієї пари - 1,63 сонячних мас.

Використовуючи 10-метровий телескоп Keck I обсерваторії WMKeck на Гаваях, Конак знайшов свідчення існування там планети, що обертається навколо первинної зірки системи.

Цей нововідкритий газовий гігант трохи крупніше Юпітера і кружляє навколо своєї зірки по орбіті з періодом всього в 3,5 земних діб.

Планета живе так близько від зірки, що повинна бути дуже гарячою.

Вчені вже відкривали "гарячі Юпітери" біля інших зірок. Але в даному випадку є загадка.

Дві інші зірки, ймовірно, заважали б юної планеті збирати речовина з протопланетної диска навколо первинної зірки. Адже вони розташовані дуже близько (по мірках подвійних чи потрійних зоряних систем) до головної зірку, а по сумарній масі - навіть перевершують її.

І все ж - планета є.

Перспектива з поверхні місяця, що обертається довкола планети (ліворуч) трьох зірок. Головне - жовте - сонце майже зайшло. У небі ще видно його менші, помаранчевий і червоний, напарники (ілюстрація Caltech/NASA).

Треба пояснити, що жар головної зірки перешкоджає початковій стадії формування планети-гіганта - склеюванню разом планетарних "насіння", які називаються ядрами.

Тому типовий "гарячий Юпітер", як думають астрономи, формується далеко від зірки - поза теоретичної межі, названої лінією снігу (snow line).

"На відстані приблизно трьох астрономічних одиниць вже досить холодно, щоб сформувати твердий матеріал для ядер", - повідомив Конаков.

Як тільки досить велике ядро ??побудовано, планета може почати акумулювати газ і, якщо умови правильні, мігрує ближче до свого сонця.

Але і тут пара "зайвих" сонць, що лежать буквально поруч, приносить в цю струнку картину сильні " обурення ".

До того ж, ця пара бігає навколо головної зірки по довгастої орбіті, яка простягається на відстані від 6 до 18 астрономічних одиниць, з періодом обертання в 26 років.

Ця" оригінальність "ще більш збільшує нестійкість протопланетної диска навколо головної зірки.

Конаков оцінює, що через гравітаційних збурень від пари протопланетний диск був обмежений 1,3 астрономічної одиниці - що набагато ближче, ніж лінія снігу.

А планета там є.

Конаков сподівається знайти більше планет навколо кратних зірок і розібратися з тим - як вони там виникають.

Вже близько 30 планет було виявлено навколо подвійних зірок, або систем з двох об'єктів (один з них може бути коричневим карликом, скажімо, що - не повноцінна зірка, а тіло "проміжного" класу). Це маленький відсоток від загальної кількості відкритих екстрасонячних планет, навіть притому, що системи кратних зірок кілька перевершують чисельністю системи зірок одиночних.

Причина нерівності не в будову Всесвіту, а в техніці спостережень. Головний метод відкриття далеких планет - виявлення слабких коливань траєкторії зірки (щодо змін спектру) - найкраще підходить для одиночних зірок.

У випадку з кратною системою вченим доводиться мати справу з взаємним гравітаційним впливом самих зірок (де вже тут обчислити планету), та й спектри цих зірок-компаньйонів - зливаються, заважають один одному.

Конаков якраз створив метод, що дозволяє "витягувати" сліди руху планети з цього "брудного", об'єднаного спектру і обчислювати орбіти всіх компонентів такої складної системи.

Примітно, що астроном знайшов планету трьох сонць після перегляду перших 20 зірок, обраних для дослідження. Тепер Конаков планує розглянути в пошуках планет приблизно 450 кратних зірок.
Статьяполучена: Membrana.ru