Об'єкт, відзнятий поблизу зірки, схожої з Сонцем, не вписується у звичні теорії формування планет. Фахівцям ще належить розібратися з особливостями народження цього дивного світу, а широка публіка просто милується знімками. Ще б пак - не кожен день можна побачити планету іншої зірки, нехай і відкриті їх сотні.

Зірка 1RXS J160929.1-210524 розташована приблизно в 500 світлових років від нас. Вона дуже схожа на Сонце. Її "вага" дорівнює 85% маси нашої рідної зірки. Правда, це світило значно молодше нашого - 210524 виникла близько п'яти мільйонів років тому.

Нова планета, за розрахунками астрономів, володіє масою приблизно у вісім мас Юпітера. І вона не була б такою вже унікальною, якщо б не дві обставини. Перше - вона "вживу" відображена на знімках. А про другий скажемо пізніше.

Автори відкриття - астрономи з університету Торонто (University of Toronto), що працювали в обсерваторії Gemini на Гаваях, радіють надзвичайно.

"Вперше ми безпосередньо побачили об'єкт планетарної маси на орбіті навколо зірки, такий як Сонце, - заявив один з "щасливчиків" Девід Лафренье (David Lafreniіre) в прес-релізі обсерваторії. - Якщо ми підтвердимо, що цей об'єкт дійсно гравітаційно прив'язаний до зірки, це буде великим кроком вперед ".

Зірка 1RXS J160929.1-210524 і її "кандидат в компаньйони" (у верхньому лівому куті). Цей кадр складений комбінацією знімків в декількох діапазонах хвиль (фото Gemini Observatory).

Інтригу, втім, принесло не яскраве досягнення спостережної астрономії як таке , а виявлені параметри системи.

Виявилося, що гіпотетична планета відстоїть від свого світила на відстань в 330 астрономічних одиниць, або більш ніж на порядок більше, ніж видалений Нептун від Сонця.

Це входить в суперечність із наявними уявленнями про закономірності у формуванні планетарних систем і, на думку астрономів, говорить про те, що у Природи є "в запасі" кілька механізмів для народження об'єктів планетарної маси у нормальних зірок, схожих з Сонцем.

Правда , для надійного підтвердження того, що відкритий світ дійсно обертається навколо 1RXS J160929.1-210524, а не випадково потрапив майже на один промінь зору, потрібно провести додаткові спостереження, які займуть пару років.

Поки ж учені розрахували параметри гіпотетичної планети. Цей газовий гігант надзвичайно молодий (і навіть ще не закінчив свій стиск), а температура на його поверхні дуже висока - 1500 градусів Цельсія.

У цьому сенсі (а якщо точніше - за особливостями спектру) він більше схожий на коричневий карлик, хоча не так масивний. (Подробиці можна знайти в статті авторів відкриття, викладеної на сервері препринтів arXiv.org).

І нехай дана екстрасонячних планети - не перша, яка потрапила "на плівку", в деякому роді вона все ж первісток: оскільки батьківська зірка так близька за своїми параметрами до нашого світила.

Перші ж позаземні світи, зафіксовані на знімках, належать не цілком повноцінним зіркам. Згадаймо про ці знахідки.

Зліва: знімок коричневого карлика 2M1207 і його планети складений з трьох кадрів, зроблених на різних частотах в інфрачервоному діапазоні. Праворуч: GQ Вовка і її планета, також відзнята в ІК-діапазоні (фотографії ESO).

Перш за все, це планета 2M1207b, що потрапила в кадр в квітні 2004-го, публічно "оголошена" у вересні того ж року і остаточно "підтверджена" вже в 2005-му.

А ще - планета GQ Lupi b, сфотографована в червні 2004 року і "оприлюднена "в 2005-му, після належної перевірки. Цікаво, що тоді астрономам вдалося виявити ту ж саму планету на старих знімках (1999-2002 років), на яких вона не була помічена раніше.

Основні параметри тих пар такі.

2M1207 - це порівняно молодий (5-10 мільйонів років) коричневий карлик (25 мас Юпітера), "живе" на відстані в 172 світлових роки від нас.

Його компаньйон - планета масою приблизно від 3 до 10 мас Юпітера. Видалення її від свого сонця складає близько 40 астрономічних одиниць. Це молода планета, не встигла ще охолонути: її температура досягає 1000-1300 градусів Цельсія.

GQ Lupi (тобто GQ Вовка) - це дуже і дуже молода зірка (їй від народження менше 2 мільйонів років), яка володіє масою в 70% від маси Сонця. Відстань до Землі - 400-500 світлових років.

Нещодавно відкритий світ GQ Lupi b відокремлює від його рідного сонця 100 астрономічних одиниць.

Цікаво, що ця планета може виявитися коричневим карликом, оскільки маса її поки точно не визначена. Відомі лише межі: 1-36 мас Юпітера. Нагадаємо, межа між газовими гігантами і коричневими карликами проходить приблизно по 13 масам Юпітера.

Температура на поверхні також висока - понад 2300 градусів Цельсія.

Всі три сфотографованих об'єкта цікаві і своєрідні. Але особливо важливо буде з'єднати знання, отримані про кожне з них.

Справа в тому, що дані гігантські планети, поряд з аналогічними світами, виявленими непрямими методами, значно розширюють уявлення астрономів про можливих комбінаціях батьківських зірок і їх планетних сімейств .

Дійсно, строката картина: гарячі Юпітери, розташовані біля самих зірок, ближче, ніж Меркурій до Сонця, і, навпаки, крижані Суперземлі, що лежать десь на околицях своїх систем; молоді гігантські планети, що живуть надзвичайно далеко від своїх батьківських зірок, але при цьому розпечені не гірше світів "наближених", і компаньйони зірок, які самі ледь не претендують на звання зірки; самостійні пари коричневих карликів і планетарні системи з декількома світами різного "гідності"; коричневі карлики, спокійно живуть в системі своєї рідної зірки по сусідству зі звичайними планетами ...

Що попадеться в об'єктиви завтра?
Статьяполучена: Membrana.ru