Її вже встигли охрестити "Мафусаїла" - на честь біблійного патріарха, який прожив 969 років. Це неймовірний для людини вік, але ж і 13 мільярдів років - теж здавалися неможливим для планети віком. Однак же, завдяки Hubble, таку планету виявили.

Перше питання, яке виникає, коли читаєш фразу "13 мільярдів років", - не помилка це? Виникає він тому, що поява якої-небудь планети менш, ніж через мільярд років після Великого Вибуху, здається абсолютно неймовірним. Принаймні, з точки зору переважаючою теорії на історію та еволюцію Всесвіту.

Бо теорія ця говорить: ніяких важких елементів в першому поколінні зірок не було - один водень і трохи гелію. Потім, у міру того, як такі зірки витрачали своє газове "паливо", вони вибухали, і їх останки, розлітаючись у всіх напрямках, потрапляли на поверхню сусідніх зірок (які, на самому початку Всесвіту, природно, знаходилися набагато ближче один до одного, ніж зараз). У результаті реакцій термоядерного синтезу утворювалися нові елементи. Більш важкі.

Вік Сонячної системи з її планетами, включаючи Землю, оцінюється вченими приблизно в 4,5 мільярдів років. Велика частина відомих екзопланет (тобто, планет, виявлених біля інших зірок), мають приблизно той же вік.

Це дало вченим привід говорити, що це - часовий поріг утворення планет. Планет, що містять важкі елементи.

Тоді як може бути, щоб планета виникла 13 мільярдів років тому, якщо, за останніми даними, самої Всесвіту 13,7 +/-0,2 мільярда років?

Проте ж, якщо вдуматися, теоретично можливості появи такої планети ніщо не суперечить. NASA встановило, що перші зірки стали з'являтися у Всесвіті вже через 200 мільйонів років після Великого Вибуху.

Оскільки в той час зірки знаходилися один до одного значно ближче, ніж зараз, з цілком зрозумілих причин, освіта важких елементів могло відбуватися досить-жвавими темпами.

Крім того, треба мати на увазі, де саме розташовується дана планета. Мова йде про кульовому скупченні M4, що складається переважно з найдавніших, що відносяться до першого покоління зірок. Це скупчення відстоїть від Сонячної системи на відстань 5600 світлових років, і для земного спостерігача знаходиться в сузір'ї Скорпіона.

Втім, про таких скупченнях відомо, що важких елементів там дуже мало. Саме в силу того, що складові його зірки занадто древни.

Якраз тому, до речі, більшість астрономів не вірили, що в кульових скупченнях можуть існувати планети.

У 1988 році в M4 був виявлений обертається зі швидкістю 100 обертів на секунду пульсар PSR B1620-26. Невдовзі біля нього виявився білий карлик, і стало очевидно, що система подвійна: пульсар і карлик оберталися один одного з періодом раз в земний рік.

Як раз по гравітаційному впливу на пульсар білий карлик і був обчислений.

Однак потім виявилося, що на пульсар впливає ще один космічний об'єкт. Хтось висунув ідею про планету. На нього замахали руками, оскільки йшлося про кулясте скупчення. Але суперечки тривали: на протязі всіх 1990-х років астрономи намагалися зрозуміти, що це таке. Гіпотез було три: планета, бурий карлик (тобто, практично повністю вигоріла зірка) або якась зовсім вже крихітна "звичайна" зірка з дуже незначною масою.

Проблема була в тому, що і маса білого карлика тоді встановити не вдавалося.

На допомогу прийшов Hubble. Дані, отримані цим телескопом дозволили в підсумку обчислити точну масу і температуру білого карлика (а також його колір). З'ясувавши масу карлика і зіставивши його зі змінами в радиосигналах, що надходять від пульсара, астрономи вирахували нахил його орбіти по відношенню до Землі.

А з'ясувавши нахил орбіти білого карлика, вчені змогли визначити і нахил орбіти передбачуваної планети і обчислити її точну масу.

Двох з половиною мас Юпітера - це занадто мало і для зірки, і навіть для бурого карлика. Відповідно, планета - єдиний залишився варіант.

Вчені припускають, що це газовий гігант, в якому важкі елементи присутні в дуже незначних кількостях - із зазначених вище причин.

Утворився Мафусаїл біля молодої зірки , схожою за своїми властивостями з молодим, знову-таки, Сонцем.

Якимось чином ця планета пережила все, що можна було пережити - і шалений ультрафіолетове випромінювання, і радіацію від найближчих наднових, і ударні хвилі від їх вибухів, - все те, що супроводжувало процеси загибелі старих і утворення нових зірок у тому, що згодом буде названо кульовим скупченням М4.

Планета і її зірка в одну прекрасну мить наблизились до Пульсару і опинилися у нього в пастці. Можливо, у пульсара був до того свій супутник, який виявився вибитий у зовнішній простір.

Зірка, навколо якої обертається Мафусаїл, з часом роздулася, перетворившись на червоного гіганта, а потім стиснулася до стану білого карлика, мимохідь прискоривши обертання пульсара.

Мафусаїл ж продовжував розмірно обертатися навколо обох зірок на відстані, приблизно рівному відстані від Сонця до Урана.

Факт існування такої планети говорить вже хоча б про те, що у Всесвіті планет може бути набагато більше, ніж передбачалося раніше. З іншого боку, Мафусаїл імовірно є газовим гігантом. Більш щільною і більше схожою на Землю планети в М4 просто б не вийшло ... З іншого боку, теорія стверджувала, що в зоряних скупченнях, де важких елементів мало, - планет не може бути взагалі.