Моя мрія - підкорити Північний полюс на велосипеді. Це звучить абсурдно. Але мені це подобається.

Востаннє сторіччя північну вершину світу підкорювали багатьма способами і на багатьох видах транспорту, але велосипеда Полюс ще не бачив. І ось я готуюся до досягнення Полюса саме на велосипеді.

Позаду вже великий шлях по узбережжю Північного Льодовитого океану від Архангельська до Уелена. Тепер уже в минулому і велопоходи до Полюса холоду, що в Якутії, в зимовий час при морозах в п'ятдесят-шістдесят градусів. А Байкал взимку - це все відразу: і вітер, і холод, і заметіль, і ополонки. Ось чому чергове тренування вирішено було проводити на Байкалі.

Зі мною пішли самі вірні друзі, самі надійні і віддані. Фарід Абдулін, Михайло Тумаєв, Сергій Половинкин.
З Фарідом я подорожую вже 11 років. Живе він, як і я, в селищі Врангель. Спокійний, розважливий, він здатний на всілякі технічні вигадки. Я дуже ціную його.

Міша Тумаєв з Естонії. За професією він лікар. Хірург. У нашій команді він найсильніший. Від його спокою віє заспокоєнням. У хвилини відпочинку, а частіше вимушених відсидок в снігу, не знаю, що б ми робили без його оповідань. У команді він йде завжди останнім, як він сам каже: "Спокійніше на душі, коли бачу вас усіх перед собою".

Сергій Половинкин родом з Алтаю. Багато років працював у Тюменській області. Добре знає, що таке Північ. Самий добрий і великодушний людина у команді. В експедиції викладається повністю, віддає всього себе справі. Допомога іншим у нього закладена в генах. На Чукотці вони з Мишком рятували мене під час хвороби і допомогли завершити маршрут до Уелена.

Міша і Сергій альпіністи. Щороку вони виїжджають в гори. Коли я думаю про своїх друзів як про команду, то й сам дивуюся, як і коли хлопці повірили в мої дикуваті і авантюрні за задумом плани. Що допомагає їм ділити любов до гір з любов'ю до велосипеда? Але ось уже котрий рік у найскладніші експедиції, в найнебезпечніші місця ми збираємося й відправляємося разом.

Зазвичай хлопці приїжджали до мене додому, в селище Врангель. Ми перевіряли спорядження, готували велосипеди, укладали спільно рюкзаки, а потім їхали до місця старту. На цей раз вирішили зібратися в селищі Листвянка, що на березі Байкалу. Там живе сестра Фаріда.

У Листвянка ми дісталися з Фарідом першими. Потім наспів Сергій з Алтаю, а Мішу через якісь візових причіпок довго не випускали з Естонії. І тільки 27 січня, Вгативши свої мізерні заощадження на комерційний рейс, він прилетів до Іркутська на "Боїнгу". Знати б йому, що ми поки і не думали виходити, не довелося б так витрачатися і поспішати.

Зазвичай в десяти-п'ятнадцяти числах січня Байкал встає-покривається товстим шаром льоду, а в цьому році і в кінці місяця там, де повинен бути лід, чорніла вода. Прочекавши кілька днів, ми вирішили все ж стартувати 31 січня. Пройшли чутки, що в протоці Мале Море потонув чоловік, а в іншому районі відірвало крижину з рибалками. Як говорили місцеві жителі, Байкал не встане, поки не візьме жертву. (Потім з'ясується, що за лютий - тільки за моїми підрахунками - Байкал взяв у жертву не одного, а близько тридцяти осіб!)

Однак ми вирішили виходити, і в день старту, в 5:00 ранку стояли вже на льоду Байкалу. Обережно рушили на північ. На велосипедах спереду і ззаду - рюкзаки, по сторонах звисають бічні сумки. Загальна вага кожного, з велосипедом і рюкзаками - близько 150 кілограмів. З незвички незграбно ковзаємо ми по гладкому льоду близько двох годин. Потім почало світати. Ми знаходилися метрах в тридцяти від берега. Лід під нами тріщав, але, як казали місцеві жителі, Байкал ще довго буде грати, тобто потріскувати під ногами. Однак нас ці звуки лякали, та й собака, ув'язався за нами від селища, всі поскулівала і повискувала. Здавалося, що й лід хвилями ходить під нашими колесами.

Розвиднілось. Сергій вирішив спробувати палицею товщину льоду. Він розмахнувся, вдарив, і з-під папки забив високий фонтан води. Я крикнув: "Швидше до берега!" і заскользіл вперед. Лід тріщав. Докотилася до берега, я кинув велосипед на камені і простягнув руку Міші. Під його важким велосипедом лід біля берега проломився. Скупавшись по коліно, він вже виходив на берег, коли йде слідом Фарід раптом, прямо на наших очах разом з велосипедом провалився і зник під водою.

Він тут же виринув. Ми кинули йому мотузку. Він схопився за неї, і ми витягли його на лід. Велосипед сплив і погойдувався на підсумків. Фарід знову, тепер уже з власної волі, пірнув у воду, мотузкою обмотав кермо велосипеда, і ми витягли обох на берег. Але рятуючи одного, випустили з уваги Сергія. Той виявився, як на острівці, посеред чорної води. Варто і розгублено посміхається, а обличчя - світле. Бліде! Ми завмерли, так вразило нас незвичайне вираз його обличчя. Мені й зараз не по собі, коли згадую цей епізод. Міша перший прийшов в себе і кинув мотузку. Сергій потягнувся за нею і ... зник у воді з головою.

Миттєвості очікування здалися нам нескінченними. Сергій не з'являвся. І коли страх почав заповзати в душу, здалася його голова над водою. "Тягніть!" - Закричав він. Ми смикнули, і я полетів у воду. Міша вже на вильоті встиг схопити мене, і ми обидва впали на камені.

Виявляється, Сергій, пішовши під воду, вирішив там прив'язатися мотузкою до велосипеда. Ми потягнули і, не розрахувавши сили, мало не пірнули самі. Абияк виволокли Сергія на берег. Відразу кинулися розводити багаття. На наше щастя, на березі був сушняк. Потім ми дивувалися, як вчасно опинився біля нас цей рятівний острівець рівного берега площею близько чотирьох квадратних метрів. З одного боку цього крихітного миска стояли неприступні скелі, з іншого була вода. На цьому п'ятачку ми провели три доби, вичікуючи, поки замерзне ополонка. Пізніше дізналися, що сестра Фаріда кожен день дзвонила в сусіднє селище і справлялася про нас, турбувалася. А потім в їх будинку кішка народила чотирьох кошенят, і чоловік заспокоїв дружину: значить, усі живі. Один кошеня народилося з підвернути передньою лапкою. А Фарід пошкодив при купанні праву руку, що хворіла до кінця походу. Схоже на містику, але все так і було.

Під час сидіння на мису Міша з Сергієм не раз пропонували піднятися з велосипедами на скелі і піти з непрохідного місця. Ми з Фарідом заперечували. Нарешті ополонка смерзлась, і ми вийшли на лід. Небо було похмурим, дув сильний вітер. Близько години ми котили по льоду без всяких перешкод. Потім обійшли мис, і тут нас зустріла заметіль.

Вітер був сильний, через сніг важко було розгледіти що-небудь попереду. Довелося брати ближче до берега. Не пам'ятаю, скільки так йшли, поки не побачили попереду силует чоловіка. Наздогнали його. Виявляється, поруч було селище. Дядечку попередив, що далі льоду немає. Байкал не встав, і там недавно загинув чоловік. Ми подумали, перепочили і продовжили шлях. Вирішили тільки з обережності не відходити далеко від берега. Крізь пориви завірюхи було видно його обриси, а лід здавався тут міцним. Після довгої відсидки на крихітному п'ятачку зовсім не хотілося зупинятися. Три доби неробства на холоді вдихнули в нас величезне бажання рухатися, і ми, обертаючи педалі, котили до самого вечора. Коли вже зовсім втомилися, вирішили встати на нічліг. Як завжди, окопалися в снігу, поставили палатку. Через вітер багаття розводити не стали, на вечерю обмежилися сухим пайком.

Наступного дня з ранку годин п'ять рухалися на північ рівно і спокійно. Цікаво, що собака знову з'явилася і трусила за нами. Лід потріскував навколо, але всі вже звикли до цього і не звертали уваги. Я подумував про те, що пройдемо ще годину і зробимо короткий відпочинок, але раптом несподівано різкий, довгий звук пройшов праворуч від нас. Подивилися - там пробігла велика тріщина. Вона стала ширитися, не перестаючи збільшуватися і в довжині. Глянули на берег - і серце обірвалося. На наших очах з таким же різким звуком така ж велика тріщина побігла вздовж берега, відрізаючи нам шлях до землі.

Ми побігли, ведучи велосипеди, наскільки нам дозволяв слизький лід і важкий вантаж. Коридор був шириною від семи до п'ятнадцяти метрів. Я молив Бога, щоб тільки лід не тріснув посередині шляху. Нам ніяк не вдавалося обігнати тріщини праворуч і ліворуч. Ми бігли, а темні змійки випереджали нас, розбігалися і йшли до горизонту. Ми вибивалися з сил, але зупинятися було не можна і перепочити було ніде.

Несподівано побачили місток з нагромадження крижин, він з'єднував наш коридор з берегом. Сергій, який втік першим, уповільнив крок, і, поклавши велосипед, спробував ступити на місток.

Я тільки було підбіг і схопив його за руку, як крижини розсипалися, і він по пояс занурився у холодну воду. Вибралися. Хлопці продовжили шлях, а я почекав Сергійка. Він нашвидку перевзувся, і ми знову заскользілі вперед. Небезпека додає сили. Ми мчали до самого вечора. Руки й ноги тремтіли від утоми, але ми не зупинялися. Внизу під ногами - прозорий лід, крізь який виразно видно бездонна глибина озера; нам ніяк не хотілося там опинитися ...

Байкал щохвилини готовий був прийняти нас у себе. Якби сталося таке, тільки цікаві нерпи були б цьому свідками. Завжди такі полохливі, тепер вони супроводжували нас на всьому шляху: виринали в тріщинах і не зводили з нас очей.

Старожили вчили ставитися до Байкалу, як до живої істоти. Цей годинник, що злилися в довгі миті очікування гіршого, були суцільною благанням, проханням залишити нас живими ...
Вже сутеніло, коли знову побачили місток з крижин, що веде до берега. Наближаючись, і на око оцінивши його міцність, вирішили, не зупиняючись, проскочити його на швидкості. Собачка раптом нагадала про своє існування: заскиглила, стала плутатися під ногами. Ми, не затримуючись, рушили вперед і, відчувши нарешті твердь землі, впали без сил. І тут же крижини осіли і розсипалися, а собака встала на крижині за смугою води. Вона поскуліла, покрутилася на місці, а потім кинулася до нас. Інтуїція не підвела тварина. Не знаю, що підказує в такі хвилини єдино вірне рішення, але, згадуючи купання Сергія і Фаріда в перший день і сьогоднішній марафон, я думав про диво.

В такі миті все відбувається як би по волі Бога. Не роздумуючи, не радячись один з одним, ми діяли, як єдиний злагоджений організм: летіли рятівні мотузки, потрапляли в ціль, їх ловили, встигали підв'язати швидкими, вірними рухами в крижаній воді. Не змовляючись, ми і сьогодні вилетіли з п'ятидесятикілограмовий вантажем і велосипедами на берег, вловивши єдино спасенне мить.

Коли вже зовсім стемніло, ми почули шум, і до багаття вискочила наша випадкова супутниця. Сергій погодував її, а ми самі, попивши гарячого чайку, заквапилися в намет.

Ті, кому доводилося ночувати взимку поза теплого дому, знають, що заснути можна лише тоді, коли гаряча їжа ще не охолола в шлунку. А потім доводиться прокидатися і чуйно дрімати, щоб не замерзнути, чекаючи ранку.

На наступний день ми підійшли до мису, що далеко вдаються в море. Відразу від берега за ним починалася вода. Міша з Сергієм, як природжені альпіністи, запропонували було перемахнути мис поверху. Не знаю, чи то вчорашній вид розламують льоду подіяв, чи то скелі не здалися високими, але на цей раз я погодився. З велосипедами, рюкзаками та підсумків ми поповзли вгору.

Через кілька метрів я вже шкодував про своє рішення. Піт заливав очі, пальці обривалися на зледенілих кам'яних вістрях. Коли я опинився на вершині, не відчув звичної радості подолання висоти. Перед очима все пливло, грунт йшла з-під ніг. Хлопці виглядали не краще. Перевівши дух, згадав, що ще на Чукотці зарікався не слухати братів-альпіністів, але от все ж попався. Посміялися, трошки відпочили і стали спускатися.

Шлях вниз виявився ще небезпечніше і складніше. Міша зламав кермо велосипеда. Спустилися вже в сутінках. На березі стояла хатинка. Ми заспішили до неї. Один вид убогого будови надав сил. Назбирали швидко дров, розтопили піч, поїли і полягали на нарах. Яке це блаженство - спокійно відпочивати в теплі!

Далі наш шлях проходив більш-менш спокійно. Лід вже був міцним. Вперше спробували застосувати на колесах шиповану гуму, виготовлену Фарідом. За ці дні, що ми йшли по західній стороні Байкалу, вирішили змінити маршрут. Спочатку, ще під час листування, домовлялися йти від Северобайкальск на Тайшет. А тепер, коли до цього селища залишилося кілька днів шляху, зрозуміли, що не хочемо розлучатися з Байкалом. У нас вже встановилася особливий зв'язок з цим славним морем. Коли важко, не помічаєш краси навколо, але потім згадуєш і думаєш, що кожен день очі раділи чогось. Це могли бути величні скелі або великі сузір'я сніжинок на прозорій гладі води, або смарагдові тороси. І кожен новий день - нові радості.

Вирішили, що від Северобайкальск підемо по східній стороні Байкалу і завершимо маршрут в тій же Листвянка. Не знаю, як пояснити ту легкість душевного стану, яке охоплювало нас в тихі дні. Караван наш ішов, розмовляли на переходах ми мало, і тільки чути було, як живе-дихає Байкал. Дзинь-дзинь - це тріскається лід. Спочатку звук може пролунати далеко від тебе, як би шепотком, потім, як іскра, пробіжить, наростаючи, в твою сторону, і - раптом! - Пронизливе і лякаюче "дзень" десь під ногами. Як ніби куля просвистіла біля тебе. Мимоволі здригаєшся, напружуєшся. І бачиш, що і собачка в той момент присідає і притискає вушка.

В одному з селищ ми віддали її мисливцям. Собака з нами намерзлися, наголодувався, стільки небезпечних моментів пережила. Жалко її стало. Адже наш убогий раціон не дозволяв як слід погодувати тварину.

Біля мису ритий до нас підійшли рибалки-буряти. Розпитати про наш маршрут, вони розповіли, що в цьому місці живе злий дух, якому обов'язково потрібно залишити якусь данину. Нас ще в самому початку шляху місцеві жителі навчили "Бурханов" - тобто ділитися з озером їжею, питвом або чим-небудь з речей. Ми дотримувалися місцеві звичаї, але частіше робили це на привалах. Подякувавши бурятів за пораду, дістали з кишені кілька цукерок і кинули в бік мису.

За мисом нас зустрів такий ураган, що просуватися далі стало неможливо. Довелося зупинитися. Окопалися в снігу і полізли в намет. Попросили вибачення у духу за те, що недбало кинули йому данину. Байкал ще раз дав зрозуміти, що не любить зневажливого ставлення до себе. Так, провчивши нас, до ранку стихія змилостивилася.

Майже всю решту тижня перед Северобайкальск йшли по дуже глибокому снігу. То і справа провалювалися і витягали велосипеди на собі. Байкал знову випробовував наше терпіння, але ні в кого і в думках не було перервати маршрут. Ми пам'ятали, що до нас тут пройшли свердловчане на буєрах, потім ленінградці, після них японці на автомобілях. На велосипедах ми йшли першими. І так як попередні експедиції слідували по західній стороні Байкалу, то ми остаточно утвердилися у своєму рішенні обійти озеро по периметру.

Східна сторона озера зустріла нас недобре. Відразу почалися заметілі, глибокі сніжні замети, густий туман. Так йшли майже до самого півострова Святий Ніс. Йшли спокійно, але щось змінилося в наших відносинах з Байкалом. Ми не відразу розібралися, що зникли радість і той підйом настрою, який супроводжував нас на західній стороні озера, а коли розібралися, зрозуміли, що змінився ландшафт. Ця сторона берега була більш освоєна людиною. Нас неприємно вразила жовта брудна вода під льодом. До цього у нас гуртки були прив'язані зверху до рюкзаків, і ми в короткі хвилини відпочинку набирали в них кришталево чисту воду і з задоволенням пили. Жодного разу не застудилися, жодного разу не захворіло горло, а приємне відчуття колючої холодом води в роті згадується досі.

Тут же жовта, каламутна вода пахла хімією. Байкал був не той. Мисливці нам потім говорили, як важко бачити мертвих тюленів і риб на березі. Хто живе в місті, мало замислюється над тим, в якому стані перебуває зараз наша природа. Звичайно, ми всі обурюємося, коли чуємо по телебаченню і радіо бесіди про тяжкий стан лісів і річок, відчуваємо себе союзниками захисників природи. Але все це здається таким далеким, коли не стосується безпосередньо нас самих. Ми ж із хлопцями ось вже який рік подорожуємо по глухим і далеким місцях, і часом страшно стає від усвідомлення, яку загибель несе людина всюди, де ступає його нога.

При сьогоднішніх темпах і масштабах руйнування природи нам залишилося споглядати чисті куточки землі лічені десятки років. А Байкал взагалі терміново треба оголошувати заповідником світового значення. Інакше ще кілька років, і ми втратимо це унікальне творіння Землі ...

Від селища Култук ми вирішили йти вже не по озеру, а по старій залізниці. Її побудували тут в 1903-1904 роках, вручну прорубавши 44 тунелю. Ми пройшли по ній 78 кілометрів і 9 березня фінішували в Листвянка.

Позаду було 2127 кілометрів, пройдених за 36 днів. Номи не відчували втоми, були повні сил і могли б ще йти і йти.
У день нашого повернення Листвянка виглядала незвично. Як в свято, на вулицях майоріли яскраво виряджені люди.